Min underbevidstheds mening om fleksjobreformen

I disse dage lægges reformplaner af mennesker, som ikke selv berøres af dem, og som derfor ufortrødent griber direkte ind i mit og mange andre danskeres liv på værst tænkelige måde.

Det fylder i mit hoved i dagtimerne - og i nattetimerne. I morges vågnede jeg i hvert fald fra en drøm, som må tolkes som en meget tydelig og temmelig sorthumoristisk kommentar til den aktuelle politiske situation.

VÆRSGO OG GRÆD/GRIN MED:

I min drøm befandt jeg mig i et butikscenter. Jeg skulle tisse, men toilettet var for lille til min kørestol, så jeg havde parkeret et par meter derfra, og min hjælper skulle nu støtte min færd fra stol til wc (mine drømme kan ikke helt finde ud af, om jeg kan gå eller ej - i nat kunne jeg fx gå med støtte). Imidlertid afbrydes vi af en far med sin ca. 4-årige unge, som han forlanger min hjælpers assistance til. Jeg forklarer venligt, at det kan ikke lade sig gøre, for hun er ved at hjælpe mig, og jeg vil falde, hvis hun slipper. Det gør ikke indtryk på faren, der lader sin 4-årige sparke løs på vores vaklende ben. Først da jeg truer med at tilkalde security, trækker de sig.

Det har taget sin tid, og nu skal jeg virkelig, virkelig tisse. Heldigvis er der ingen kø til toilettet, men lige som jeg skal bugseres ind ad døren, stiller en mand sig i vejen. Han forlanger at komme først, for han skal tisse. Jeg påpeger, at det skal jeg sådan set også, og at jeg qua min kamp med den 4-årige har ventet ret så længe, at jeg kom først, og at han jo kan få toilettet om 5 minutter, når jeg er færdig. Det preller af. Han er meget forhippet på, at hans behov er vigtigere end mine; når han skal, så skal han ikke vente. Jeg bliver lidt irriteret og spørger, om han kan forestille sig, hvor tit jeg har måttet vente i timevis, fordi der slet ikke er noget handikaptoilet, og med det in mente burde han nok kunne vente 5 minutter eller alternativt finde en potteplante at tisse i.

Om jeg ville have vundet diskussionen, er ikke til at sige, for i samme nu maser 4-5 mennesker af varierende køn og alder sig ind på toilettet, som jeg vel at mærke allerede er halvvejs inde på. Jeg siger panisk til min hjælper: "Skynd dig at sætte mig oven på toiletlåget, så kan de ikke overtage toilettet!" Det gør hun så, og jeg sidder der i midten, stadig med bukserne på, omgivet af mennesker, som jeg forsøger at få til at give mig bare 5 minutters fred til at tisse i - jeg kom jo sådan set først og har ventet meget længe. De griner bare. Og hiver ned i deres lynlåse og bukser og giver sig til at tisse på mig fra alle sider på én gang...

Bagefter lavede jeg, i min drøm, et lille rim:

"Jeg går helt ind for empower - men frabeder mig golden shower."

God morgen og god kamp til alle jer, der også mener, at man godt kan sikre basale behov uden at pisse på hinanden!