Trylle-lommeregneren og de RIGE kontanthjælpsmodtagere

I dag, da jeg var på arbejde, blev jeg godt gal i skralden. Det er der ikke noget usædvanligt i. Det er vist det, man kalder en "erhvervsrisiko", for os, der arbejder på Christiansborg.

Men i dag handlede det både om, at nogle politikere med eget på det tørre og adgang til medierne hetzede en udsat gruppe - og at selvsamme politikere manipulerede helt vildt med tal for at få deres budskab igennem. Det er så lavt, som det kan blive.

Konkret undrede jeg mig meget over, hvordan Blå Blok kunne nå frem til, at "Kontanthjælpsmodtagere får mere, end hver tredje lønmodtager tjener".

Så gik det op for mig, at ikke alene var der lagt ekstra, almene ydelser oven i kontanthjælpssatserne - disse ydelser var også bruttoficerede.




Lyder det sort?

Det gør det vist for de fleste, og derfor slipper Blå Blok af sted med deres talmanipulation.

Men det skal blive løgn, skal det! Så jeg har lavet en meget primitiv, men til gengæld pædagogisk tegnefilm om, hvordan man kan få kontanthjælpsmodtagere til at blive RIGE - i hvert fald på papiret:




Dokumentation: Det vildledende regnestykke, som Blå Blok har bedt Finansministeriet lave, er beskrevet i detaljer her

...blå blok har desværre ignoreret den vigtigste pointe fra økonomiministeren:
"En sammenligning af det samlede ydelsesniveau for en kontanthjælpsmodtager med børn med indkomstniveauet for en lønmodtager uden børnefamilieydelse – som der er spurgt til
– vil derfor ikke være et velegnet grundlag for at sammenligne forbrugsmulighederne".

Og en beklagelse: Jeg lavede denne video i rygende hast og gik mere op i budskab end i æstetik. Jeg havde ikke et ordentligt klippeprogram og måtte indtale voice over'eren via min mobiltelefon - derfor kan man høre min respirator temmelig tydeligt i baggrunden. (En håndfuld gnavne højrefolk har på YouTube sarkastisk kommenteret på dette: "Sig mig, er hun i respirator eller hvad??" Og JA, det er hun! Gudskelov. Ellers havde hun været død.)